De câteva zile, de când FRF a dat publicității noua identitate vizuală a echipei naționale, încercăm să înțelegem ce a fost în capul celui care a creat noua siglă și al celor care i-au aprobat-o.
Dincolo de aglomerarea atâtor simboluri care nu au niciun sens pentru cei care nu cunosc heraldica românească, nu înțelegem motivul pentru care acestea au fost desființate, pur și simplu, printr-o încadrare halucinantă și o redesenare care în photoshop se face în secunde, cu umplere de selecție.
Pentagonul negru din centrul siglei e de rău augur, la fel ca și acel font negru, noua identitate debutând cu un doliu. Trebuie să ai cap de bour să nu înțelegi că heraldica unei țări e sacră. Nu admite nici o deviație, inovație, interpretare.
Simbolurile sunt încadrate neinspirat sau, mai bine spus, neîncadrate.
În acest caz nu s-a creat un logo, ci s-a copiat greșit stema unei țări.
E ciudat că nu doare pe nimeni și se ia totul pe garanție. Cosmin Contra e fericit de noua identitate. Care este noua identitate? Nu mai suntem români? Ne-am transformat în alt neam?
De ce nu reinterpretăm și imnul național, poate pe un ritm de sârbă sau manele, că tot sunt fotbaliștii morți după ele…
E curios că, în afară de autenticul simbol al echipei naționale, Gică Hagi, nu s-au auzit voci care să critice această mișcare de marketing, bănuim că deloc gratuită, a Federației, ce pare să mizeze pe forme fără fond, dacă ne raportăm la contraperformanțele echipei naționale din ultimii ani.
Dar, dincolo de oportunitatea acestei rebranduiri, ar fi interesant să descifrăm ce vor să ne transmită mai marii federației prin intermediul noii sigle.
Avem simbolurile heraldice ciuntite ale celor cinci regiuni istorice românești, pe care noi le decriptăm așa:
Țara Românească: scutul, sub care vulturul este înghesuit până la amputare, ne sugerează că echipa națională va juca exclusiv defensiv, incapabilă de încleștări cu adversarii, din moment ce i-au fost tăiate ghearele.
Moldova: suporterii moldoveni ai echipei naționale sunt dați, în mod grosolan, pe mute. Bourului din stemă i s-a tăiat botul.
Oltenia: trup și suflet, mai puțin picioare, la fel ca jucătorii naționalei. Copilul tembel care s-a jucat cu această stemă i-a tăiat și leului picioarele, poate pentru a semăna mai puțin cu leul celor de la Peugeot.
Dobrogea: mai norocoși decât frații lor din celelalte regiuni istorice, chiar dacă au rămas cu un delfin din doi, dobrogenii au scăpat cu acesta aproape întreg, ciuntit foarte puțin la colțuri de înotătoare. Mesajul pe care îl descifrăm ar fi că fotbaliștii se vor simți în teren, ca peștele pe uscat.
Transilvania: Vulturul Transilvan este încadrat la fel de excentric precum jucătorii naționalei, având aripa stângă scoasă din peisaj, pentru a nu i se vedea tatuajele.
Simtul umorului, atât cât mai putem avea, ne-ar îndemna să credem că s-a vrut o identitate care să oglindeasca fidel jocul echipei noastre naționale din ultimii ani: fără sare și piper, făcut la întamplare, și mai prost decat pe maidan.
În rest… „Să vină banii, să vină banii, să vină banii la baieți!”
sursa: bitpress.ro